Cannabinoidisk bubblare på det överreklamerad transatlantiska tåget

Såpbubblor av Brocken Inaglory redigerats av Alvesgaspar licensierad med CC BY-SA 3.0
Vad är det som dubblas för att halveras. Vad är det som expanderar i syfte att ta över världen - men inte hinner dricka morgonkaffe. Bubblan.
Det är intressant hur gamla beteenden vägrar dö. Vårt psyke vägrar acceptera att omständigheterna har förändrats, och vi kan inte stå emot. Vi lever verkligen i börspsykologins värld, och jag tror detta kommer vara mitt tema under detta år. För min del ligger några av Herr Thalers böcker på listan, mer om detta kommer komma senare i år.

Även undertecknad har varit delaktig i sådant här beteende. Lyckligtvis gjorde jag dessa misstag på liten skala, och har sedan dess bättre mig (kommer återkomma till utvärdering i framtida inlägg). Senast köpte jag på mig en del Canopy Growth Corp ($WEED). Detta gjordes eftersom ledning är sund, bolaget är en storspelare och de har betydande samarbeten gällande varumärken och medicinska tillämpningar. I min mening får speciellt vd:n guldstjärna eftersom han inte etablerat sig i Förenta Staterna (där cannabis är olagligt enligt nationell lag*) vilket givet dem första tjing på bankfinansiering och han förstår marknadsföring samt provinssamarbeten**. Flocken tyckte detta lät som mumma och började bygga upp fart. Då släpper Kanadas hälsomyndighet en rapport det försöker beräkna vad den svart marknaden tar för gram-pris samt mäter hur stor marknaden är. Efter det börjar eftertankarna komma och flocken trycks in i en fålla där de slår sig blodiga. Säg efter mig: i bubblan skall allt som dubbleras halveras, den som köpte först skall sälja sist. Det är alltid lika snopet, som att fara över land och rike för att sedan vända hem efter solen gått ner.

Man ska dock inte kasta ut dessa aktier med bubblans såpavatten, de här är alldeles utmärkta bolag som jobbar i en marknaden som av ideologiska skäl har vaktas av män med kpistar. Nu ska kpistarna monteras ner och allt ska bli sanslöst gemytligt. Problemen är följande: frågetecken kring hur stor kanadensiska marknaden är, regler kring marknadsföring där Canopy kan förlora om det blir cigarett-liknande regler och statusen för The Cannabis Act (själva lagen som ska tillåta cannabis). Det andra frågetecknet om marknadsföring där jag tror att saken är ganska biff då industri är överens och genomförande av lagen kräver att den svarta marknaden dör varför marknadsföring är ett måste enligt mig. Värst av allt för tillfället är osäkerheten kring när lagen får kraft. För tillfället är lagen i fas två av totalt sex faser. Det bör tilläggas att hela av The Cannabis Act är ett stort vallöfte av nuvarande regering, och det sannolikt inte kommer dö ut nu. Men saker blir alltid försenade, och just villkoren för företag är livsviktiga. Det är allt för tillfället, den 14:e februari släpps nästa rapport och då återkommer jag till detta ämne.


* det är en gråzon då federal och delstatlig lag krockar, samt att federal lag inte upprätthålls för tillfället
** Kanada har en provinssystem där lokal anknytning är ett existenskrav då provinser är fullt autonoma, se senaste inlägget för mer bakgrund

PS.
Undertecknad är fd ägare i bolaget

DS.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Sommarens ljud

Vem är det som köper cannabis på Systembolaget